Informatiegids

Waarom muggenhorren?

Vliegenramen – ook muggenhorren genoemd – zijn en blijven de meest doeltreffende oplossing om vliegende en kruipende insecten buiten te houden. Vliegendeuren hebben dezelfde functie als vliegenramen, maar dan voor deuropeningen.

Anker

[Waarom?]

Welke soorten vliegenramen?

Het is mogelijk om vliegenramen op een vaste positie voor de raamopening te monteren – je kunt ze dan niet over en weer schuiven –, maar ze kunnen ook worden uitgerust met een schuifsysteem. Daarnaast bestaan er ook nog oprolbare vliegenramen (horren). Deze zijn zowel geschikt voor gewone ramen als voor dakvensters. Vliegendeuren bestaan in een scharnierende uitvoering of als schuifdeur.

Anker

[Welke soorten?]

Verkrijgbaar in meerdere materialen

Vliegenramen (en vliegendeuren) zijn verkrijgbaar in kunststof, hout, staal en aluminium. Elk van deze materialen heeft zijn eigen voor- en nadelen. Kunststof vliegenramen zijn goedkoop, maar ze zijn ook weinig solide en hebben de neiging om te verkleuren en verschralen door de invloed (uv-straling) van de zon. Houten vliegenramen vragen – net als houten ramen – dan weer om veel onderhoud. Daarbij zijn ze zwaar, onhandig en slijtgevoelig.

Stalen vliegenramen zijn sterk, maar door de hardheid van het materiaal veroorzaken ze gemakkelijk krassen op het bestaande schrijnwerk. Bovendien is staal gevoelig voor roest. Aluminium is in veel opzichten het ideale materiaal voor vliegenramen en –deuren: het is licht en sterk en is ongevoelig voor uv-straling. Daar staat tegenover dat aluminium iets duurder is dan de overige materialen.

Anker

[Materialen]

Kies het geschikte gaas

In het raamwerk wordt een gaas gespannen dat insecten tegenhoudt, maar dat licht en warmte doorlaat. Wel kan je bij een aantal merken kiezen uit meerdere gaastypes, waarvan sommige ook warmte en licht blokkeren. Deze doen dan feitelijk dubbel dienst als zonnewering.

Er bestaan flinke kwaliteitsverschillen tussen de diverse gaasmaterialen. De goedkopere materialen zijn gewoonlijk erg kwetsbaar en vertonen na verloop van tijd bulten en scheuren. De betere gaasmaterialen bestaan uit een combinatie van pvc en glasvezel of pvc en polyester. Het is hierbij van groot belang dat de combinatie met de pvc optimaal uitgebalanceerd is, zodat een goed compromis tussen stevigheid en buigzaamheid wordt bekomen. Als het gaas te zacht is, is het te gevoelig voor de wind en kan het scheuren. Opmerkelijk genoeg wordt het materiaal ook gevoeliger voor scheuren als het te hard is.

Een andere kwaliteitsindicator is het gewicht. Een gewicht van 75 g/m2 is voldoende voor gewoon vliegengaas. Als het gaas ook licht en warmte moet helpen blokkeren, kan het gewicht oplopen tot 100 g/m2 of meer.

Ook de bevestiging van het gaas aan het profiel heeft zo zijn belang. De methode door middel van een clipsprofiel is de meest robuuste.

Anker

[Muggen- of vliegengaas]

Het zit ‘m in de details

De kwaliteit en levensduur van vliegenramen – zelfs al zijn ze uit aluminium gemaakt – kan sterk uiteenlopen. De oorzaak zit hem in het samenspel van een aantal belangrijke details. We overlopen ze hieronder:

1-Hoeken in verstek

Vliegenramen waarvan de hoeken in verstek gezaagd zijn, zijn steviger dan vliegenramen die op de gewone manier gemonteerd zijn.

2-Hoekprofielen

Als de vliegenramen uitgerust worden met hoekprofielen zijn ze sterker en robuuster. De profielen moeten groot genoeg zijn en in een stevig materiaal – zoals aluminium – worden uitgevoerd (plastic wordt soms ook gebruikt).

3-Dwarslat of middenregel

Een dwarslat zorgt voor extra stevigheid. Een middenregel heeft dezelfde functie, maar doet tegelijk ook dienst als handvat. Zo’n middenregel is een handig hulpmiddel om scharnierende of schuivende vliegendeuren te openen of te sluiten.

4-Dikte aluminium profielen

Bredere profielen zorgen voor meer stabiliteit, en dus voor een langere levensduur. Anderzijds is het niet de bedoeling dat de profielen al te breed worden, want dan wordt het geheel onhandig en oogt het weinig elegant. Afmetingen tussen de 10 en de 15 mm zijn het ideale compromis. Daarnaast is ook de wanddikte van het profiel van belang. Een dikte van 1.7 of 2 mm is ideaal. Dikker mag, dunner niet.

5-Verbindings- en montagestukken

Vaak worden deze in ijzer uitgevoerd, wat op termijn tot roestproblemen leidt. Als deze stukken in inox gemaakt worden, speelt dat probleem niet.

Anker

[Details vliegenramen]

Extra’s maken het verschil

Oprolbare vliegenramen

Bij sommige oprolbare vliegenramen (horren) blijft het opgerolde vliegenraam zichtbaar op de rol bovenaan, terwijl het bij andere netjes verscholen wordt in een behuizing. Soms wordt deze behuizing uit plastic gemaakt, maar een aluminium behuizing is uiteraard veel sterker en gaat ook langer mee. De best mogelijke oplossing bestaat uit geëxtrudeerd aluminium. Dat is een productietechniek waarbij het aluminium door een matrijs geperst wordt.

Om ervoor te zorgen dat de vliegenramen ook in esthetisch opzicht goed aansluiten bij de rest van de woning, kunnen de behuizing en de zijgeleiders bij sommige merken in verschillende RAL-kleuren verkregen worden.

Tot slot wordt een oprolbaar vliegenraam onderaan best uitgerust met een stevige onderlat.

Scharnierende vliegendeuren

Scharnierende vliegendeuren kunnen op verschillende manieren geopend en gesloten worden. Daartoe wordt meestal gebruik gemaakt van een middenregel. Dat is een soort dwarslat die de stevigheid van de vliegendeur verbetert en die tevens dienst doet als handvat.

Het komt ook voor dat er in de scharnieren van de vliegendeur een onzichtbaar veersysteem geïntegreerd wordt, waarmee de vliegendeur automatisch sluit. Daar kan ook een deurpomp voor gebruikt worden – deze wordt dan bovenaan de vliegendeur tegen de buitengevel geplaatst –, maar dat oogt natuurlijk een stuk minder elegant.

Als de vliegendeur gesloten is, blijft deze stabiel op zijn plaats zitten met behulp van een magnetisch sluitsysteem. Dat kan in de aluminium frames worden ingewerkt door middel van metalen strips, maar soms worden ook blokjes gebruikt die los op de frames geschroefd worden. De methode met de strips oogt fraaier en garandeert ook een betere sluiting, omdat het profiel dan gelijkmatig over de hele lengte stevig op zijn plaats gehouden wordt.

Eventueel kunnen scharnierende vliegendeuren ook uitgerust worden met één of meerdere schopplaten. Zo’n schopplaat is een aluminium plaat die in de onderzijde van het frame gemonteerd wordt. Dit laat mensen toe om de vliegendeur met hun voet te openen, en beschermt het gaas ook tegen de klauwen van enthousiaste huisdieren. Afhankelijk van de gewenste bescherming kunnen meerdere schopplaten boven elkaar gemonteerd worden. Sommige merken bieden zelfs de mogelijkheid om een kattenluik te integreren in de schopplaat. Normaal gezien wordt de schopplaat in dezelfde kleur uitgevoerd als de rest van het frame.

Vliegenschuifdeuren

Net als scharnierende vliegendeuren, worden ook vliegenschuifdeuren uitgerust met een middenregel. Dat is een dwarslat die enerzijds de stevigheid verbetert en die anderzijds dienst doet als handvat.

De wieltjes die de schuifbeweging mogelijk maken, zitten boven- of onderaan bevestigd tegen de vliegendeur. Als de wieltjes bovenaan zitten, schuift de vliegendeur op een meer stabiele en gelijkmatige manier. Wieltjes met kogellagers in het binnenwerk dragen eveneens bij aan een stabiele werking.

Vliegenschuifdeuren kunnen optioneel ook uitgerust worden met schopplaten (zie ook uitleg bij scharnierende vliegendeuren). Die zijn minder nuttig dan bij de scharnierende vliegendeuren, omdat het vanzelfsprekend niet mogelijk is om een schuifdeur met de voet te openen. Wel kunnen de schopplaten dienst doen als bescherming tegen huisdieren.

Anker

[Extra's maken het verschil]